Kemin kirjastossa toteutettiin vuosien 2011 ja 2012 aikana tutkimus, jossa haastateltiin 112 ihmistä kirjaston käytöstä ja niistä esteistä, jotka voivat olla kirjastonkäytön hankaloittajia. Tulokset ovat nyt valmiina ja ne on julkaistu kirjaston kotisivuilla.
Kemin kirjaston remontti alkaa vuonna 2013 ja siihen on valmistauduttu mm tekemällä paljon poistoja kirjaston kokoelmista. Vanhentuneet, rikkinäiset ja kuluneet kirjat on poistettu ja hyllyihin on saatu tilaa kirjojen esittelylle.
Asiakkaiden toiveet kirjaston kalusteiden ja tilojen
järjestelyistä tullaan ottamaan huomioon tilojen sisustuksessa. Esteettömyyteen
kiinnitetään erityistä huomiota ja opasteet pyritään samaan mahdollisimman
selkeiksi. Tilat pyritään järjestämään niin että ne itsessään ohjaavat
asiakkaita erityyppisten palveluiden luo.
Lasten alueen lähelle tulee lehtialue, jolloin lasten kanssa
kirjastossa asioivat aikuiset voivat lukea lehtiä samalla kun lapset leikkivät
ja lueskelevat.
Kaunokirjallisuuden lainaus on n. 60 % kirjaston aikuisten
lainoista, joten se tuodaan lähemmäs sisääntuloa ja tietokirjat siirretään
kirjastosalin perälle aiempaa loogisempaan järjestykseen. Tietokirjat järjestetään kuitenkin aikaisempaa loogisemmin
YKL:n mukaiseen numerojärjestykseen.
Kirjaston sisääntuloon sijoitetaan ensimmäiseksi sekä
palautus- että lainausautomaatit ja näiden lähelle yhteispalvelutiski, josta
asiakkaat saavat heti sisään tultuaan palvelua ja opastusta. Muulle
kirjastosaliin tulee palvelupisteitä, jotka ovat entistä lähempänä aineistoja.
Kirjastossa ei ole ollut aiemmin sopivaa esiintymistilaa.
Nyt musiikkisaliin järjestetään liikuteltavilla hyllyillä ja
esiintymiskorokkeella paikka pienimuotoisille tilaisuuksille.
Nuorten ja lasten alueet erotellaan selkeämmin toisistaan ja
jatkossa nuorten ei ole pakko mennä omalle alueelleen lasten alueen kautta.
Kirjastojärjestelmän hakukoneita pyritään sijoittamaan
lähelle aineistoja ja tietokoneille luodaan lisää yksityisyyttä. Pistorasioita
sijoitellaan myös paremmin työskentelypisteisiin asiakkaiden omia koneita
varten. Kirjastossa on käytössä langaton verkko, joten rauhallisia yksittäisiä
työskentelypaikkoja on helppo järjestää eri puolille kirjaston tiloja.
Nykyisiä tiloja markkinoidaan myös paremmin esim. ryhmien
käyttöön tinkimättä rauhallisten tilojen tarpeista.
Kun puitteet on saatu kuntoon, tullaan huomiota
kiinnittämään myös varsinaisen asiakaspalvelun laatuun entistä enemmän.
Henkilökunta sai paljon hyvää palautetta asiakaspalvelusta, mutta aina voi
kaikkea hieman myös parantaa. Kemin kirjastossa on viime vuosina tehty paljon
kirjastonhoitotöitä palvelutiskeissä. Remontin jälkeen nämä työt voidaan tehdä
osittain muualla ja tärkein palvelutiski on vain asiakaspalvelua varten.
Tärkeää huomio oli myös katsekontaktin ja tervehtimisen tärkeys asiakkaiden
kannalta. Palvelua voidaan kysyä, kun ei tarvitse pelätä jonkin tärkeän työn
keskeyttämistä.
Erityisen suuri huomio tulee kiinnittää jatkossa
markkinoinnin tehostamiseen. Kirjastonkäyttäjätyyppien tunnistaminen auttaa
profiloimaan palveluja erilaisiin käyttötarpeisiin. Henkilökohtaista palvelua
saa edelleen sitä tarvitseva ja muidenkin kirjastonkäyttöä helpotetaan muun
muassa tarjoamalla aineistoa helposti löydettäväksi. Ihmisille, joita kirjaston
käyttö ei kiinnosta lukemattomuuden vuoksi, voisi tarjota jotain muuta
mielekästä tekemistä kirjaston tiloissa.
Remontin jälkeen aloitetaan myös entistä tiiviimpi yhteistyö
koulujen, opiskelijoiden ja erilaisten harrastusryhmien kanssa tiedonhaun ja
kirjastonkäytön opetuksessa. Uusi esiintymistila antaa myös paremmat
mahdollisuudet kirjavinkkauksille, lukupiireille, musiikki-illoille ja vaikka
runoilloille kirjaston tiloissa.
Asiakkaat olivat todellisia kirjastonkehittäjiä ideoidessaan
erilaisia tapahtumia. Näistä vinkeistä toteutetaan varmaan vuosien kuluessa
useita ideoita.
Ryhmäkeskusteluissa tuli myös selville selkeästi
negatiivisten kokemusten vaikutus palveluiden käyttöön. Jos automaatit eivät
toimi tai aukioloaikoja muutellaan tiheään, jää asiakkaille helpommin mieleen
yksi huono kokemus kuin toistuvat onnistumiset. Siksi palveluiden laatuun onkin
kiinnitettävä jatkossa entistä paremmin huomiota.
Valaistuksesta keskusteltiin paljon ja sen kuntoon
saattaminen tulee olemaan haastavaa tulevaisuudessa. Remontissa parannetaan
valaistusta niiltä osin kirjastoa, jossa tiloja remontoidaan. Suurin osa
kirjastosta on kuitenkin korkeaa avaraa tilaa ja siellä valaistuksen
parantaminen on haasteellista.
Remontti kestää kirjaston osalta toukokuun 2013 loppuun, joten moni asia on helmikuussakin vielä keskeneräinen.
Toivotan kaikille oikein mukavaa joulua ja uutta vuotta 2013!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti